A jednak możliwe – wizja ruchu w centrum miasta po 2030.
Uspokojenie ruchu to zadanie przewidziane do realizacji po zakończeniu istotnych inwestycji miejskich pozwalających naturalnie wyprowadzić ruch pojazdów indywidualnych z centrum miasta Bielsko-Biała oraz usprawnić funkcjonowanie transportu komunikacji zbiorowej, tj. po wybudowaniu wewnętrznej obwodnicy miasta ul. Nowopiekarskiej (od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej) oraz centrum przesiadkowego. Dodatkowo podczas realizacji niezależnej inwestycji PKP związanej z rozbudową tunelu (odcinek ulic 3 Maja i Zamkowej) specyfika i zakres prac, wymusi zamknięcie odcinka ww. ulic. Będzie to naturalnym etapem poprzedzającym planowane do wprowadzenia ograniczenia ruchu. Okres ten narzuci kierowcom zmianę kierunków podróżowania z uwzględnieniem ograniczenia ruchu w centrum miasta.
Ponieważ do tak dużego zadania trzeba się dobrze przygotować, już teraz na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej zostało wykonane opracowanie pn. „Analiza ruchowa uspokojenia ruchu w centrum miasta Bielsko-Biała”. Uspokojenie ruchu analizowane było na odcinku ul. 3 Maja w dwóch wariantach od ul. Wałowej do ul. gen. Władysława Sikorskiego i od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego.
Poniżej przedstawiono zasadnicze aspekty ujęte w opracowaniu.
- Głównymi celami opracowania są:
- ocena skutków komunikacyjnych dla miasta Bielsko-Biała po wprowadzeniu ograniczenia ruchu na ul. 3 Maja,
- wskazanie zalecanych do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na przyległym układzie drogowym w celu usprawnienia warunków ruchu.
- W zakresie ruchu dopuszczonego w strefie uspokojonej analizę oparto na założeniach:
- ruch dopuszczony to mieszkańcy zamieszkujący w obszarze objętym ograniczeniem, zaopatrzenie, służby miejskie wykonujące czynności służące do zapewnienia ciągłości działania miasta, taxi, komunikacja zbiorowa, ruch niechronionych użytkowników dróg – rowerzyści i piesi,
- dojazd do posesji oraz zaopatrzenie z założeniem wjazdu do strefy od ulicy 3 Maja i/lub Zamkowej,
- wyjazd ze strefy możliwy przez poprzeczne ulice odchodzące od głównego ciągu,
- „odzyskanie” po jednym pasie ruchu w każdym z kierunków dla potrzeb ruchu pieszych, rowerzystów lub innych celów społecznych, stworzenie przestrzeni miejskiej przyjaznej mieszkańcom i turystom.
- W wyniku analiz określono charakterystykę zmian dla ruchu indywidualnego
i transportu zbiorowego.
- ograniczenia w ruchu spowodują istotny spadek ruchu w centrum, w przypadku ruchu indywidualnego – praktycznie jego zanik,
- brak ograniczeń w zakresie transportu zbiorowego i taxi,
- ograniczenie ruchu pojazdów zaopatrzenia do wybranych godzin,
- poprawa warunków ruchu pojazdów transportu zbiorowego,
- poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego.
- Przewidywane skutki wprowadzenia uspokojenia ruchu:
- analiza ruchu pokazała, że warunki ruchu będą lepsze dla wariantu ograniczenia ruchu na ul. 3 Maja od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego,
- analiza wykazała w każdym z wariantów kilkuprocentowy wzrost pracy przewozowej (długość drogi przejechanej przez pojazdy) w sieci miasta o około 2,2% do 3,6% ,
- spadek liczby pojazdo-godzin (godzin spędzonych w pojeździe) dla korzystniejszego wariantu ograniczenia ruchu,
- przedstawione wyniki stanowią najbardziej pesymistyczny wariant prognozowanych natężeń ruchu na sieci transportowej miasta dla poszczególnych wariantów, w praktyce negatywne efekty będą zminimalizowane w przypadku, gdy część mieszkańców zrezygnuje z podróży własnym samochodem, skorzysta z publicznego transportu zbiorowego lub innych środków transportu osobistego, dla których nie prognozuje się ograniczeń,
- korzyści środowiskowe w centrum miasta związane z ograniczeniem emisji szkodliwych związków,
- poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wskutek ograniczenia ruchu pojazdów,
- korzyści społeczne związane z „odzyskaniem” przestrzeni dla niechronionych użytkowników dróg (zmiana przestrzeni miejskiej).
Wizualizację przestrzeni miejskiej po zmianach a także stan obecny przedstawiono na załączonych zdjęciach. Pokazuje ona jak w funkcjonalny i efektowny sposób można „odzyskać” i stworzyć przestrzeń miejską przyjazną dla niechronionych uczestników ruchu drogowego (pieszych/rowerzystów), a także mieszkańców i turystów.