W dniu 28 sierpnia 2025 r. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych reprezentowanym przez Panią Joannę Lech, Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych), a Miastem Bielsko-Biała (reprezentowanym przez Pana Przemysława Kamińskiego, Zastępcę Prezydenta Miasta Bielska-Białej) została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej”.
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Działanie FENX.03.01 „Transport miejski”, Priorytet FENX.03 „Transport miejski”.
Celem projektu jest poprawa warunków funkcjonowania i rozwój zrównoważonej mobilności w Aglomeracji Beskidzkiej i Mieście Bielsku-Białej. Realizacja inwestycji pozwoli ograniczyć emisyjność systemu transportowego, tj. zredukować emisję gazów cieplarnianych, w tym emisję CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców.
Beneficjentem projektu jest Miasto Bielsko-Biała.
Jednostką Realizującą projekt jest Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej
Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Rolę Instytucji Pośredniczącej pełni Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 366 789 872,07 zł
Koszty kwalifikowalne: 258 209 631,61 zł
Kwota dofinansowania: 219 478 186,86 zł
Koszty niekwalifikowalne: 108 580 240,46 z
Źródła finansowania: Fundusz Spójności, wkład własny
Okres realizacji rzeczowej projektu:
27 lipca 2023 r. – 30 czerwca 2028 r.
Opis projektu:
Zintegrowany węzeł przesiadkowy realizowany będzie w rejonie istniejącego dworca PKP w Bielsku-Białej. Pod inwestycję przeznaczono tereny po wschodniej i zachodniej stronie funkcjonujących peronów kolejowych dworca PKP – Bielsko-Biała Główna i Linii Kolejowej nr 139.
W ramach projektu zaplanowano budowę kompleksowej infrastruktury węzła przesiadkowego służącego obsłudze pasażera, wraz z wyposażeniem i niezbędnym układem drogowym. W ramach projektu powstanie budynek obsługi podróżnych, dworzec autobusowy, infrastruktura Park&Ride, Bike&Ride oraz Kiss&Ride; System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz ITS. Utworzone zostaną nowe przystanki autobusowe oraz kładka pieszo-rowerowa z rampami rowerowymi (nad LK), a także ciągi piesze i rowerowe. Inwestycja przewiduje również zagospodarowanie terenu z uwzględnieniem elementów błękitno-zielonej infrastruktury, w tym utworzenie parku kieszonkowego, budowę instalacji OZE oraz małej architektury. Projekt obejmuje także dostawy oprogramowania i sprzętu. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia planowana jest realizacja kampanii edukacyjnej w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa.
Celem nadrzędnym projektu jest integracja różnych form transportu w ramach jednej (zespolonej) infrastruktury, co umożliwi dogodną zmianę środków transportu z zakresu komunikacji kolejowej, komunikacji miejskiej, podmiejskiej, regionalnej i dalekobieżnej, pojazdów indywidualnych, w tym samochodów osobowych i rowerów. W rezultacie rozwiązanie to wpłynie na poprawę warunków funkcjonowania i przyczyni się do rozwoju zrównoważonej mobilności na terenie Aglomeracji Beskidzkiej i Mieście Bielsku-Białej.
Wśród celów długofalowych należy wymienić min. obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz poprawa jakości powietrza na obszarze oddziaływania projektu, wzrost efektywności systemu infrastruktury transportu publicznego, zwiększenie komfortu podróży.
Inwestycja przyczyni się min. do: ograniczania szkodliwego wpływu transportu na środowisko naturalne; poprawy dostępności komunikacyjnej południowej części województwa śląskiego, utworzenia przyjaznej dla środowiska infrastruktury służącej i promującej zrównoważoną mobilność, połączenia wszystkich rodzajów taboru, co tworzyć będzie warunki dla zrównoważonej mobilności, udostępnienia sprawnego, efektywnego, inteligentnego i bezpiecznego systemu transportu dostępnego dla wszystkich.
Grupy docelowe
Grupę docelową przedmiotowej inwestycji stanowią przyszli użytkownicy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej oraz podmioty znajdujące się w sferze oddziaływania projektu. Będą to przede wszystkim pasażerowie korzystający ze zbiorowej komunikacji lokalnej, regionalnej, międzyregionalnej oraz usług prywatnych przewoźników, kierowcy indywidualni, jak również pracownicy zatrudnieni w sektorze obsługi transportu zbiorowego.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Zgłaszanie nieprawidłowości
Beneficjent projektu – Miasto Bielsko-Biała oraz jednostka realizująca projekt – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej informują o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych związanych z realizacją Projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej”.
Przez Instytucję Zarządzającą zostało opracowane narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia ww. nieprawidłowości.
Sygnały, zgłoszenia i lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (zgłoszenie w każdej z poniższych form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa, lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),
3) formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
4) mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
5) doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.