Rondo turbinowe w Bielsku-Białej.

MZD na skrzyżowaniu ulic PCK-Sempołowskiej oraz PCK-Broniewskiego oddał niedawno do użytkowania kolejne ronda turbinowe. Dotychczas funkcjonujące z powodzeniem w mieście pozostałe ronda typu turbina zlokalizowane są na skrzyżowaniach: Piastowska-Cieszyńska-Konopnickiej-Andersa (Hulanka), Wyzwolenia-Kryształowa, Piekarska oraz dwa w ciągu ulicy Wałowej przy przebudowanym układzie drogowym w okolicach Galerii Sfera Główną zasadą tego rozwiązania komunikacyjnego, jest to że ruch na konkretnych pasach ronda nie przecina się i od samego wjazdu na rondo turbinowe pojazdy kierowane są na właściwy wylot – prawy pas prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych.

Ronda turbinowe od 7 lat są projektowane i budowane w wielu miastach Polski poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego. Miejski Zarząd Dróg postanowił przybliżyć bielszczanom ideę rond turbinowych i udostępnić informacje w ramach portalu www.mzd.bielsko.pl.

Pierwsze rondo turbinowe w Polsce na obszarze miasta zostało zbudowane w Krakowie w 2005r. (Rondo Kocmyrzowskie). Pierwszym rondem turbinowym przy zjeździe z autostrady, jest natomiast zbudowane w 2008r. rondo w Prądach koło Opola na połączeniu autostrady A4 i drogi krajowej 46. Rondo turbinowe w Prądach zostało nagrodzone w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja roku 2008” w kategorii „Drogi i Obiekty Mostowe”. Ronda turbinowe z powodzeniem funkcjonują już w wielu miastach Polski np: Kielcach, Warszawie, Chełmie, Lublinie, Koninie, Bydgoszczy, Gdańsku, Rudzie Śląskiej, Bytomiu, Chorzowie, Płocku, Szczecinie, Tarnowie, Żorach, Opolu, Puławach, Katowicach, Radomiu i Łodzi.

Podstawową zasadą poruszania się w obrębie ronda turbinowego jest to, że ruch na konkretnych pasach nie przecina się i od samego wjazdu na rondo pojazdy kierowane są na właściwy wylot. Prawy pas ruchu prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy pas ruchu do kolejnych. Rondo turbinowe jest tak zaprojektowane, aby poruszające się po nim pojazdy nie miały możliwości przecinać wewnętrznego i zewnętrznego pasa ruchu czyli nie zajeżdżały sobie nawzajem drogi. Kierowanie pojazdów odpowiednimi wylotami ma zmniejszyć ryzyko stłuczek i podnieść bezpieczeństwo ruchu.

Na rondzie turbinowym ruch odbywa się okrężnie, a ustąpić pierwszeństwa musimy w praktyce tylko przy wjeździe na rondo. Lewy pas ruchu oddzielony jest linią ciągłą, w związku z tym opuszczając rondo nie wymuszamy pierwszeństwa. Wybór pasa na wlocie determinuje dalsze poruszanie się po rondzie. Najważniejsze jest zatem zajęcie odpowiedniego pasa ruchu przy wjeździe, co pozornie sprawia największą trudność kierowcom. Ze względu na linie ciągłe nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z prawego na lewy i odwrotnie – w przeciwieństwie do jazdy po klasycznym rondzie. Pasy ruchu na rondzie turbinowym są od siebie oddzielone elementami naklejonymi na jezdni. Coraz częściej funkcję klejonych elementów zastępują separatory ruchu wykonane np. w formie krawężników granitowych wystające ponad górną warstwę asfaltu-warstwę ścieralną 4cm. Rondo turbinowe posiada odpowiednie oznakowanie poziome, oraz pionowe dlatego wjeżdżając na nie należy podążać zgodnie ze znakami poziomymi lub strzałkami kierunkowymi. Film instruktażowy obrazujący zasady ruchu na tego typu skrzyżowaniu przedstawiono na załączonym linku (kliknij w ten tekst poniżej).

powrót