Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej przygotowuje się do realizacji nowych inwestycji drogowych

W 2021 roku nie tylko trudniej o finanse, ale także zmieniają się zasady udzielania zamówień publicznych.

Drogowy plan finansowy na 2021 rok zakłada wydatkowanie 116 mln zł. Kwota obejmuje zarówno kontynuację już trwających budów w tym tych wykonywanych w ramach umów współfinansowanych ze środków unijnych (np. rozbudowa ul. Cieszyńskiej), jak i rozpoczęcie zupełnie nowych inwestycji drogowych. Te ostatnie będą realizowane głównie w oparciu o finanse własne miasta, wspomagane jedynie z pierwszej edycji rządowego programu funduszy inwestycji lokalnych. Nowa perspektywa unijna, póki co jeszcze nie przełożyła się na programy finansowania konkretnych projektów. Możliwość aplikowania o związane z nimi środki dopiero bowiem przed nami. Miejski Zarząd Dróg w tym roku będzie uruchamiał poszczególne inwestycje sukcesywnie. Zakłada się, że jeśli oferty wykonawców będą wyższe od zaplanowanych w budżecie, część mniej priorytetowych zadań może nie być zrealizowana.

Co zatem będzie się działo na bielskich drogach w 2021 roku? W pierwszej kolejności należy wymienić zapowiadaną wcześniej rozbudowę ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego wraz z budową biegnącego w jej ciągu wiaduktu. Realizacja przewidziana została na dwa lata. Zakładany budżet na ten rok to kwota 3,4 mln zł. Zanim inwestycja się rozpocznie, drogowcy wyprzedzająco chcą wykonać związaną z nią rozbudowę skrzyżowania ulic Czerwonej z Niepodległości. Chodzi o powstanie dodatkowego pasa do skrętu w prawo z ul. Czerwonej w Niepodległości, tak aby na czas wyłączenia z ruchu ul. Kwiatkowskiego to właśnie Czerwona była w stanie przejąć zwiększony ruch w tym rejonie. Budowa ma kosztować 400 tys. zł. Wśród zdecydowanie większych inwestycji na szczycie listy pierwszego etapu tegorocznych planów znalazły się także inne, przewidziane do realizacji w latach 2021 i 2022: rozbudowa ul. Łowieckiej (9 mln zł), pierwszy etap rozbudowy ulic Pocztowej i Startowej (2,7 mln zł), przebudowa Placu Wojska Polskiego wraz z przebudową ul. Cyniarskiej (1 mln zł). W planach na 2021 rok założono też rozbudowę ul. Warszawskiej wraz z budową mostu. Zadanie, którego koszt wynosi ok. 9 mln zł będzie realizowane, jeśli miastu uda się uzyskać dofinansowanie z Rezerwy subwencji ogólnej będącej w posiadaniu Ministerstwa Infrastruktury. W tym roku ma także być rozbudowana ul. Listopadowa (na odcinku od ul. Nad Potokiem do ul. Piastowskiej – 2,5 mln zł). Przy ul. Hałcnowskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Architektów powstanie chodnik i peron dla autobusów (180 tys. zł). Podobne zadanie będzie realizowane przy ul. Wyzwolenia w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Księżycową (100 tys. zł). Szykuje się także przebudowa ul. Komorowickiej od ul. Józefa Piłsudskiego do ul. 11 Listopada (1,7 mln zł). W ramach zagospodarowania terenów przyległych do lotniska w Aleksandrowicach planowana jest budowa nowego parkingu. Powstanie on w sąsiedztwie Lasku Bathelta, po zakończeniu rozbudowy ul. Cieszyńskiej. Parking będzie stanowił zaplecze postojowe dla pętli rekreacyjnej wokół lotniska. Szczególnie docenią go kierowcy chcący dojechać do lotniska od strony ul. Cieszyńskiej i znajdujących się tu dużych osiedli. Koszt tej inwestycji wynosi 2,7 mln zł.

Rozpoczynający się właśnie rok nie będzie łatwy. Powodem jest nie tylko wciąż trwająca pandemia Covid-19. Miejski Zarząd Dróg, podobnie jak inne instytucje zarządzające środkami finansowymi z uwagą przygląda się wprowadzonym od 1 stycznia tego roku zmianom w Prawie zamówień publicznych. Ustawa wprowadza szereg innowacji dotyczących całego procesu udzielania zamówień publicznych. Zmienia się sposób planowania postępowania, jego prowadzenie aż po realizację umowy i jej ocenę. Cały proces od teraz odbywać się będzie w formie elektronicznej. W zapisach ustawy pojawiają się nowe wymagania, nowy katalog klauzul abuzywnych (niedozwolonych), następuje odejście od krytykowanej od dawna zasady głównego kryterium, którym jest cena na rzecz jakości. Nowe prawo zamówień publicznych liczy ponad 600 artykułów i choć w założeniu poprawia transparentność, może (przynajmniej na początku) wprowadzać sporo zamieszania.
W efekcie proces udzielania zamówień publicznych może się wydłużyć, a to może się odbić na ilości zrealizowanych inwestycji. Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej do zmian szykował się od dawna. Są jednak obawy, że nie wszyscy kontrahenci – szczególnie ci mniejsi, nieposiadający osobnych działów wyspecjalizowanych w prowadzeniu zamówień publicznych będą na to przygotowani.

powrót