W dniu 23 grudnia 2024 r. zawarta została umowa na realizację projektu pn. “Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej- etap III”. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.03.00. Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności. Działanie FESL.03.02 – Zrównoważona multimodalna mobilność miejska ZIT.
Planowana całkowita wartość projektu wynosi: 40 543 452,46 PLN
Dofinansowanie EFRR: 23 875 952,66 PLN
Przedmiotem projektu jest rozbudowa funkcjonalna i terytorialna istniejącego Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej, co przyczyni się do usprawnienia ruchu zarówno w segmencie transportu publicznego jak i indywidualnego. Projekt obejmuje m.in.: rozbudowę podsystemu zarządzania ruchem i podsystemu monitoringu wizyjnego na kolejnych skrzyżowaniach dróg, rozbudowę podsystemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a również budowę systemu dynamicznej informacji dla kierowców, w tym m.in.: informacji parkingowej oraz informacji zmiennej treści. Projekt przewiduje również budowę podsystemu informacji meteorologicznych i jakości powietrza, oraz budowę brakujących odcinków sieci światłowodowej. Inwestycja stanowi kontynuację zrealizowanego w latach 2014-2018 projektu pn.: „Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej” oraz projektu pn.” Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej”
Głównym celem projektu jest zmniejszenie zanieczyszczeń poprzez wprowadzenie rozwiązań z zakresu inteligentnego systemu zarządzania transportem z naciskiem na usprawnienie komunikacji zbiorowej funkcjonującej w mieście, jak również zwiększenie konkurencyjności czasowej transportu publicznego i indywidualnego niezmotoryzowanego. Uzupełniona infrastruktura stworzy jednolity system informacyjno-zarządczy wykorzystujący nowoczesne technologie.
Efektem realizacji projektu będą:
- zwiększenie płynności i bezpieczeństwa ruchu w obrębie miasta Bielska-Białej,
- zwiększenie liczby osób korzystających z transportu publicznego,
- skrócenie czasu przejazdu taborem publicznej komunikacji pasażerskiej,
- poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez ograniczenie zanieczyszczeń powietrza z sektora transportowego, CO2 i hałasu,
- zwiększenie przepustowości dróg miejskich,
- szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego,
- redukcja liczby wypadków.