W dniu 17 lipca 2025 r. zawarta została umowa na realizację projektu pn. „VeloBiała – Utworzenie krajowej trasy rowerowej nr 17 na terenie miasta Bielska-Białej – odcinek południowy”. Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.03 „Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności”. Działanie FESL.03.03 „Regionalne Trasy Rowerowe – ZIT”.
Planowana całkowita wartość projektu wynosi: 34 702 788,14 zł
Dofinansowanie UE: 14 841 467,00 zł
Współfinansowanie z Budżetu Państwa: 2 344 533,00 zł
Przedmiotem projektu jest rozbudowa trasy rowerowej na terenie miasta Bielsko-Białej. Trasa będzie składała się z dwóch połączonych ze sobą odcinków RTR17: część 1 – od rejonu skrzyżowania z ulicą gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego do rejonu skrzyżowania pętli autobusowej Mikuszowice Śląskie (przebudowa trasy wzdłuż ul. Partyzantów i ul. Bystrzańskiej) oraz część 2 – budowa trasy od rejonu pętli autobusowej, wzdłuż drogi ekspresowej S-1 w Bielsku-Białej do granicy z Gminą Wilkowice. Długość trasy rowerowej powstałej w ramach projektu wyniesie ok. 3,45 km. W ramach projektu powstaną również ciągi piesze oraz miejsca odpoczynku rowerzystów. Ciągi zostaną uporządkowane, zlikwidowane zostaną bariery, w tym zawężenia utrudniające przemieszczanie użytkowników.
Celem projektu jest stworzenie warunków dla zrównoważonej mobilności poprzez zapewnienie sprawnego, efektywnego i bezpiecznego systemu transportu rowerowego, jak i dla rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej. Rozbudowa drogi rowerowej i jej dostosowanie do normatywnych parametrów wraz z przejazdami rowerowymi będzie korzystnie oddziaływać na płynność ruchu rowerzystów na odcinkach objętych projektem, wpłynie na poprawę funkcjonalności miejskiego układu drogowego oraz przyczyni się do zwiększenia spójności tras rowerowych na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej.
Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu, ponieważ przyczyni się do ograniczenia ryzyka wystąpienia wypadków z udziałem pieszych.
Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie również budowa oświetlenia ciągów pieszo-rowerowych.