Kolejne trzy ronda turbinowe w Bielsku-Białej

Wraz z końcem rozbudowy ul. Cieszyńskiej Miejski Zarząd Dróg oddaje do użytku trzy ronda turbinowe. MZD przypomina jednocześnie zasady bezpiecznego korzystania z tego typu skrzyżowań. Nowe ronda na ul. Cieszyńskiej to skrzyżowania z ulicami: Jaworzańską, Wapienicką i Szarotki (Czesława Niemena). Wszystkie zaprojektowano jako turbinowe, czyli w taki sposób, aby potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego się nie przecinały. Zasada ta pozwala korzystać z ronda w maksymalnie bezpieczny, wręcz bezkolizyjny sposób. Obecnie można już korzystać z w pełni funkcjonującego – jako rondo turbinowe, skrzyżowania z ul. Jaworzańską. Obecnie w Bielsku-Białej z powodzeniem funkcjonuje siedem tego typu skrzyżowań. Największym i najruchliwszym jest Hulanka. Pozostałe to połączenie Wyzwolenia z Kryształową, na ul. Piekarskiej, dwa w ciągu ulicy Wałowej przy przebudowanym układzie drogowym w okolicach Galerii Sfera oraz dwa na ciągu ul. PCK. W Polsce ronda turbinowe budowane są od 7 lat. Egzamin z bezpieczeństwa zdają na co dzień w wielu miastach, poprawiając bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Uruchamiając w mieście nowe ronda typu turbina, Miejski Zarząd Dróg postanowił przybliżyć bielszczanom ideę tego typu skrzyżowań i przypomnieć zasady bezpiecznego z nich korzystania. Rondo turbinowe nie jest bowiem – choć wielu kierowców tak może myśleć – skrzyżowaniem skomplikowanym. Wręcz odwrotnie. Trzeba tylko pamiętać o podstawowej zasadzie. Decyzję o zajęciu odpowiedniego pasa ruchu kierowca musi podjąć, zanim wjedzie na skrzyżowanie. Pas, który zajmie, dalej „wyprowadzi” go w żądanym kierunku. To powoduje, że rondo turbinowe staje się praktycznie bezkolizyjne. Na rondzie turbinowym każdy pas ruchu jest oznaczony znakami poziomymi, a ponadto przed skrzyżowaniem znakami pionowymi. Szczególnie znaki poziome ułatwiają jazdę, a kierowca powinien zwracać baczną uwagę, aby nie przecinać ciągłych linii.

Dopiero, gdy linia ciągła przejdzie w przerywaną, można zmienić pas ruchu.

Trzy podstawowe zasady gwarantujące komfortowy i bezpieczny przejazd przez rondo turbinowe:

  • przed wjazdem na rondo kierowca zajmie odpowiedni pas ruchu,
  • przed wjazdem na rondo kierowca ustąpi pierwszeństwa pojazdom znajdującym na rondzie, zgodnie z obowiązującymi znakami drogowymi,
  • kierowca nie będzie przecinał na rondzie ciągłych linii.

Sposób prawidłowego korzystania z ronda turbinowego ilustruje także film instruktażowy. Zachęcamy do jego obejrzenia.  

https://www.youtube.com/watch?v=POKwWdJ-Fd4

powrót