Udostępnienie do ruchu ul. Międzyrzeckiej

W dniu 20 maja br. miało miejsce udostępnienie do ruchu ul. Międzyrzeckiej w Bielsku-Białej – ważnej inwestycji drogowej stanowiącej (wraz z rozbudową ul. Cieszyńskiej) – zadanie realizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pn.: „Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej” (RPO WSL 2014-2020, Oś Priorytetowa VI „Transport”, Działanie 6.1 „Drogi wojewódzkie”).

Rozbudowa ul. Międzyrzeckiej wpływa na zwiększenie dostępności komunikacyjnej do dróg znajdujących się w korytarzu sieci TEN-T (dróg ekspresowych S-52 i S-1), jak również poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zakończenie przebudowy DW 942 – ul. Międzyrzeckiej

Skala realizowanego zadania była ogromna – rozbudowa ul. Międzyrzeckiej w latach 2017-2019 obejmowała 6 etapów:

  1. rozbudowa ul. Międzyrzeckiej na odcinku od granicy miasta do ul. Zagajnik;
  2. kluczowy etap stanowiła budowa nowego odcinka ul. Międzyrzeckiej od ul. Zagajnik do ul. Cieszyńskiej (ulicy o roboczej nazwie „Nowo-Miedzyrzecka”). W jego ramach powstał trzyprzęsłowy wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 190 (Bielsko-Biała – Cieszyn);
  3. budowa łącznicy z ul. Nowo-Międzyrzecką – w rejonie ul. Przy Torach;
  4. rozbudowa skrzyżowania ul. Międzyrzeckiej z ul. ks. Józefa Londzina – skrzyżowanie w formie ronda;
  5. rozbudowa ul. Dziewanny;
  6. rozbudowa skrzyżowania ul. Międzyrzeckiej z ul. Rudawka (łącznica drogi ekspresowej S-52) – skrzyżowanie w formie ronda.

Przedmiotowy ciąg komunikacyjny zupełnie zmienił swoje dotychczasowe oblicze, dzięki powstałym skrzyżowaniom o ruchu okrężnym – w sposób wymierny został upłynniony ruch. Nad linią kolejową, z wykorzystaniem nowoczesnych technik projektowych oraz konstrukcyjnych powstał trzyprzęsłowy wiadukt.

Duży zakres inwestycyjny stanowiła także infrastruktura dla pieszych oraz rowerzystów. Mieszkańcy mogą korzystać z nowych chodników oraz ścieżek rowerowych, powstało również 5 nowych zatok autobusowych, jak również miejsce do ważenia pojazdów ciężarowych. Całość zyskała także nowe oświetlenie, a 7 przejść dla pieszych zostało specjalnie doświetlone w technologii LED.

Wraz z robotami drogowymi wykonana została także nowa zbiorcza kanalizacja deszczowa oraz przebudowa sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, gazociągowych oraz wodociągowych.

Prace przy realizacji inwestycji, na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku Białej wykonała Eurovia Polska S.A.

Efekty realizacji inwestycji:
– budowa odcinka drogi wojewódzkiej: dł. ok. 0,7 km,
– rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej: dł. ok. 1,75 km,
– budowa chodników, ścieżek rowerowych (dwukierunkowa: dł. 1,9 km, jednokierunkowa dł. 1,2 km), budowa 5 zatok autobusowych, przebudowa istniejących zjazdów, montaż elementów zabezpieczenia ruchu drogowego (bariery, poręcze, łańcuchy, znaki poziome i pionowe),
– budowa doświetleń 7 przejść dla pieszych,
– rozbudowa istniejącego oświetlenia ulicy,
– budowa odwodnienia (kanalizacji deszczowej),
– budowa miejsca do ważenia pojazdów ciężarowych.

Inwestycja w liczbach:
– 35 040 m2 nawierzchni jezdni;
– 6 460 m2 nawierzchnichodników (w tym: 4 380 m2 z masy, 2 080 m2 z kostki);
– 5 570 m2 nawierzchni ścieżek rowerowych (masa czerwona);
– 1 200 m2 nawierzchni betonowych na zatokach i rondach;
– 3,26 km długości jezdni (w szczególności: budowa odcinka drogi wojewódzkiej długości ok. 0,7 km, rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej długości ok. 1,75 km);
– 3,1 km długości ścieżek rowerowych (dwukierunkowa długości ok. 1,9 km, jednokierunkowa długości 1,2 km);
– 9 330,40 m długości krawężników;
– 12 973,20 m długości obrzeży;
– 68 m długości wiaduktu;
– 66 803 m3 nasypów;
– 39 717 m3 wykopów;
– 1 200 m3 betonu cementowego zabudowanego na wiadukcie;
– 83 000 ton kruszyw do wykonania podbudów;
– 21 000 ton masy asfaltobetonowej do wykonania nawierzchni.

Całkowity koszt robót budowlanych: ok. 30 mln PLN

powrót