Rozbudowa DK 52 (ul. Krakowskiej/ul. Żywieckiej) w Bielsku-Białej

5 kwietnia 2017 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisana została umowa o dofinansowanie projektu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Całkowita wartość projektu: 103 580 702 ,18 PLN
Dofinansowanie ze środków UE: 83 619 249,01 PLN

Rozbudowa ul. Krakowskiej (z wyłączeniem węzła „Krakowska”) oraz ul. Żywieckiej (od ul. ks. Stanisława Stojałowskiego do ul. Górskiej) objęła łącznie 7 kilometrowy odcinek drogi krajowej, a jej głównym celem było zwiększenie dostępności transportowej Miasta Bielska-Białej, dzięki poprawie płynności ruchu na drodze krajowej nr 52 – trasie wylotowej w kierunku województwa małopolskiego. Zasadnicze cele inwestycji to m.in.: usprawnienie ruchu, skrócenie czasu przejazdu arterią, poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, poprawa warunków środowiskowych mieszkańców w korytarzu drogi krajowej – redukcja hałasu i kumulowania toksycznych składników spalin, obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów oraz obniżenie kosztów bieżących remontów drogi. Wymienione korzyści obejmują kierowców i pasażerów kierujących się w stronę granicy Miasta i województwa małopolskiego, ale także chcących włączyć się w ruch na drodze ekspresowej S-1.

W ramach kontraktu przebudowano jezdnię (GP 1/2 oraz GP 1/4 o nośności 115 kN/oś), dokonano korekt skrzyżowań z drogami poprzecznymi, wydzielono pasy do lewoskrętów oraz wybudowano pasy dzielące. Szczególnie pozytywny wpływ inwestycji jest odczuwalny na skrzyżowaniach ul. Żywieckiej z ul. PCK i gen. Tadeusza Bora Komorowskiego oraz na ul. Krakowskiej, gdzie wydzielone zostały dodatkowe pasy do lewoskrętów  (np. na skrzyżowaniu z coraz bardziej obciążaną ruchem ul. Wapienną). Dbając o wszystkich uczestników ruchu drogowego, w tym również uczestników niechronionych, w ramach inwestycji wybudowano chodniki i przebudowano zatoki autobusowe wraz z wiatami przystankowymi. Wyznaczono także liczne przejścia dla pieszych wyposażone w aktywne znaki drogowe (wzdłuż ul. Krakowskiej), oraz w sygnalizację świetlną (na ul. Żywieckiej). Na wzrost bezpieczeństwa pozytywnie wpływa również wybudowany system przyjmowania
i odprowadzania wód opadowych i roztopowych. W ciągu ul. Krakowskiej zabudowano zbiorniki retencyjne kanalizacji deszczowej, a także wybudowano nową kanalizację deszczową oraz przepusty. Inwestycja objęła również prace na obiektach mostowych – na potoku Krzywa w ciągu ul. Krakowskiej oraz na rzece Niwka w rejonie skrzyżowania ul. Żywieckiej z ul. Lipnicką i ks. Stanisława Stojałowskiego dojazd do tzw. drugorzędnych węzłów z siecią TEN-T (węzeł „Krakowska” oraz węzeł „Mikuszowice” z  drogą ekspresową S-1).

Zakończenie prac

Stan prac na marzec 2020 r.

Stan prac na luty 2020 r.

Stan prac na listopad 2019 r.

Stan prac na październik 2019 r.

Stan prac na wrzesień 2019 r.

Stan prac na sierpień 2019 r.

Stan prac na lipiec 2019 r.

Stan prac na czerwiec 2019 r.

Stan prac na maj 2019 r.

Stan prac na kwiecień 2019 r.

Stan prac na marzec 2019 r.

Stan prac na luty 2019 r.

Stan prac na styczeń 2019 r.

Podsumowanie prac w 2018 r.

Stan prac na grudzień 2018 r.

Stan prac na listopad 2018 r.

Stan prac na październik 2018 r.

Stan prac na wrzesień 2018 r.

powrót